Alla vill sälja så många produkter som möjligt, eller anlitas för tjänster, allt beroende på vilken sorts webbplats man har. Det är hela poängen med att ha en verksamhet. Med hjälp av en konverteringsanalys kan man se vilka svagheter en webbplats har och åtgärda dem. Resultatet blir att fler besökare förvandlas till kunder, och man ser en direkt ökning av konverteringen. För att finslipa det hela kan vi utföra ett A/B test, för att se vad som kan fungera allra bäst på sajten. Detta test är bäst att göra efter man har vidtagit alla de större åtgärderna.
Ett A/B test går ut på att man låter kunderna avgöra vad de tycker är bäst, det är ju trots allt de som ska köpa varan. Om man, till exempel, vill veta hur en viss rubrik bör skrivas, eller hur stor köpknappen ska vara, så skapar man två olika sidor med båda alternativen. Sedan observerar man hur besökarna reagerar på dessa tilltag och väljer därefter att använda det alternativ som ger störst respons. När webb365 utför en konverteringsanalys och A/B test så gör vi det på riktiga personer, men dina besökare vet inte om att vi testar. Detta gör att vi undviker felaktigheter och istället verkligen kan se vad som fungerar bäst.
Vanligtvis är det bäst att utföra ett A/B test på bara en liten del av butiken i taget. Detta gör att man är säker på att det är just denna detalj som gör skillnad och att det inte är något annat. Sedan kan vi gå vidare till nästa del, och så vidare. Steg för steg går vi igenom hela din webbplats och testar de förändringar som kan leda till nya kunder. Alla dessa små detaljer sammansatt kommer att leda till detta, och du kommer att kunna se en markant ökning av konverteringen.