Det är inte alltid man är så van vid datorer när man startar upp en aktivitet på nätet. Många har en helt fantastisk idé eller produkt, men förlorar på att inte veta riktigt hur man ska göra för att lyckas på internet. Det är en annorlunda miljö, och man måste sätta sig in i en hel del nytt ganska snabbt. Som en hjälp för att komma igång med sökmotoroptimering har Google gett ut en guide.
Googles SEO nybörjarguide ligger på drygt 30 sidor och innehåller det mesta man behöver för att komma igång. Google är den största sökmotorn och de har många regler om vad man bör göra eller inte. Deras algoritm är komplicerad, men här har de brutit ned dem i lagom stora bitar. Efter att man diskuterat basen för SEO, bland annat med titlar och meta-taggar, går man vidare till hur själva webbplatsen ser ut. Redan innan man sätter upp en sajt bör man tänka på vilket domännamn eller url man ska ha och hur det kan påverka affärerna. Men sedan gäller det att skapa en webbplats som är lätt att navigera, och här får man tips om hur man kan gå tillväga.
Sedan kommer den stora delen med att optimera innehållet. Grundläggande här är att man skriver unikt innehåll som verkligen erbjuder läsarna något speciellt. De ska få den information de hoppas på när de klickar sig fram till ens sajt, oavsett vad det är man lovar. Produkter, information, tjänster- vad det än är så ska man ha något bra att komma med. Men i den här avdelningen tar Google även upp sådant som ankartexter och hur man kan utnyttja sina bilder på ett bättre sätt.
En liten introduktion i hur robotarna tänker och hur det fungerar när de kryper över nätet och hämtar upp information är verkligen aktuellt. Det är som sagt ett annorlunda sätt att göra saker och ting, och ju mer man vet desto bättre kommer företaget att gå. Sedan har man mobiltelefoner, och hur man ska få sajten att se bra ut på dem, vilket i sig självt är ett helt annat kapitel. Med hjälp av Googles officiella SEO guide kommer man att få ett bra grepp om sökmotoroptimering. Man lär sig grunderna, både vad man bör göra på webbplatsen men också hur man kan marknadsföra sin sajt. Ju fortare man kommer igång med dessa saker, desto större chans att man kommer att se företaget gå framåt.
Vad går Googles grundhandbok om sökmotoroptimering genom?
- Grunderna i sökmotoroptimering
- Varför man ska skapa unika och relevanta titlar
- Varför man ska använda ”description” meta taggen
- Hur man förbättrar webbplatsen struktur
- Hur man förbättrar url strukturen
- Varför man ska göra sin webbplats lätt navigerad
- Hur man optimerar innehållet
- Varför man ska erbjuda bra innehåll
- Hur man skriver bättre ankartexter
- Hur man optimerar sin bildanvändning
- Hur man använder rubriktaggar på rätt sätt
- Hur man optimerar själva genomsökningen av webbplatsen
- Hur du använder robots.txt effektivt
- Hur du använder rel=”nofollow” på rätt sätt
- Hur du sökmotoroptimerar för mobiltelefoner
- Hur du visar för Google att du har en mobil webbplats
- Hur du vägleder dina besökare till rätt version av webbplatsen
- Hur du marknadsför och analyser din webbplats
- Hur du marknadsför din webbplats på rätt sätt
- Hur du använder helt kostnadsfria verktyg för webbansvarig