Med allt från sociala medier till Google Ads och SEO kan digital marknadsföring verka som en djungel. Hur får man egentligen fler besökare till sin hemsida? Här får du bättre klarhet i vad som ger mest effektivt resultat.
Internet ger oss möjligheten att synas mer än någonsin förut. Men att synas bland miljontals personer och företag på nätet är en utmaning. Det gäller att hitta följare som intresserar sig för det du gör och produkterna eller tjänsterna som du säljer.
Snöbollseffekten kan sedan snabbt leda till att du får allt större framgång på nätet. Här är några av de mest effektiva och populära metoderna för digitala marknadsföring.
Vikten av SEO / Sökmotoroptimering
Att satsa på bra SEO är en effektiv metod för att locka besökare till sin webbplats. Byrå I am content är experter inom SEO och märker att många företag idag väljer att investera i sökoptimering till hemsidan. SEO är i längden det mest kostnadseffektiva sättet att synas på nätet. Med hjälp av:
- Bra och unikt innehåll
- Rätt användning av rubriker
- Analys av sökord
- Länkar till och från din sida
…och mycket annat som ingår i sökmotoroptimering kan trafiken in till en sajt över tid mångdubblas.
Marknadsföring på sociala medier
Du kan marknadsföra din hemsida på sociala medier som Facebook, LinkedIn och Instagram. Olika målgrupper föredrar olika plattformar, så tänk på vem du vill nå. Bygg upp en följarskara genom att publicera intressant innehåll och interagera med din publik. Kanske väljer du att vara mer personlig på Instagram och ge mer företagsrelaterade tips på LinkedIn.
När du publicerat ett inlägg på exempelvis Facebook kan du betala en slant för att marknadsföra det och på så sätt nå ut till fler. Gå med i olika grupper och forum för att synas, men akta dig för att bara göra reklam. Det blir oprofessionellt och kan dra ner ryktet på din hemsida.
Google Ads
Du har säkert lagt märke till de sponsrade sökresultat som ofta dyker upp högst upp på Google när du söker efter en produkt. När du köper marknadsföring via Google Ads betalar du per klick på din annons in till hemsidan. Google erbjuder även annonsering i banners på många webbplatser.
Du sätter själv din budget, och det är billigare att betala för position 2 eller 3 jämfört med 1. Du får den stora fördelen att kunna analysera sökningarna och klicken i detalj. På så vis kan du justera sökord och sökfraser.
Native annonsering och pressreleaser
Sponsrade artiklar och pressreleaser är ett effektivt sätt att få uppmärksamhet, om texten är välskriven och intressant för läsaren. En attraktiv rubrik och snygg bild är väldigt viktigt. Många nyhetssajter har native-annonser inbakade i nyhetsflödet så att läsarna automatiskt ser rubriken när de scrollar.
Det finns såklart en mängd kreativa sätt att marknadsföra sig på nätet utöver de metoder vi nämnt, som till exempel e-postkampanjer. Genom att satsa på bra sökmotoroptimering med intressant innehåll på hemsida och sociala medier har du dock en stabil grund att utgå från. En sajt som rankar högt på Google kommer automatiskt att få in besökare och potentiella kunder.