Warning: DOMDocument::loadXML(): Start tag expected, '<' not found in Entity, line: 1 in /srv/users/serverpilot/apps/webb365-se/public/wp-content/plugins/premium-seo-pack/modules/title_meta_format/init.social.php on line 481
010 -199 21 29 info@webb365.se

Intervju med Sixten Engström

Intervju med Sixten Engström

Idag har jag lyckats få intervjua Sixten Engström som var med i draknästet. Ni kan se sändningen på TV8 play.

Sixten Engström

Vilken utbildning har du?

Jag har en kandidatexamen från Linnéuniversitetet i Enterprising and Business Development.

Nämn några positiva saker hos dig som entreprenör.

Jag älskar att experimentera med nya idéer, jag hittar nya tillvägagångsätt, befinner mig ständigt i en lärandeprocess.

Framtidsplaner/visioner

Framtidsplanerna för företaget är att växa organiskt och ta sig in på den internationella marknaden, närmast till de angränsade länderna. Min vision är att göra accessoarer mer personliga.

Ge några tips på hur man blir lika bra entreprenör som du

Det är svårt att ge generella tips på hur du kan bli en bättre entreprenör. Men säg att du vill starta eller har precis startat ditt första bolag. Då är mina tips att prata högt om din idé och företag, sprid det till alla du träffar. Det är viktigt att veta hur konkurrenterna agera och se till att agera annorlunda så du sticker ut.

Läs mer om Sixten


Ni kan enkelt besöka besöka Sixtens webbplats för att läsa mer om han.

 

MyCuff

Hur kom idén till?

Idéen kom av att jag själv ville ha ett par manschettknappar med en eget motiv. Jag kunde hitta några företag som sålde unika manschettknappar med det var inriktad som presentreklam och krävde en minimiorder på 50par.

Hur har du marknadsfört dig?

Den första tiden har jag försökt att sätta mina manschettknappar i sammanhang där de uppmärksammas och blir en snackis. Det senaste året har jag kommit igång med traditionell onlinemarknadsföring som tidigare var helt främmande för mig.

Vi har set att du använder dig av väldigt unika sätt att marknadsföra dig. Hur kommer det sig?

För mig har det fallit väldigt naturligt att ständigt ha min radar igång, att lyssna av min omgivning för att hitta ingångar där jag kan lyfta fram min produkt. Så när bolaget var en månad gammalt hade mina manschettknappar redan synts i tv två gånger. Första gången i Big Brother där mina manschettknappar delades ut som pris i en tävling de hade i huset. Sedan bara någon vecka senare där Kanal 5s Vakna med the Voice fick ett skickade till sig som föll dem i smaken. Den PR-kupp som blivit mest uppmärksammad var när jag kuppade en paneldebatt som jag deltog i och överraskade Prins Daniel med ett par manschettknappar.

Har du arbetet med sökmotoroptimering?

Som ehandlare så är sökmotorsoptimering otroligt viktigt, när jag startade MyCuff tänkte jag inte en tanke på SEO. Jag hade koll på Adwords och förstod att det var värdefullt att synas högt upp på Google men hade ingen erfarenhet eller kunskap om vad som krävdes för att skapa synligheten.

Ifall du arbetar med sökmotoroptimering. Sköter du det själv eller har du något företag som fixar det?

Pågrund av mina bristande kunskaper om internetmarknadsföring och framför allt SEO så valde jag att ta in delägare som kunde komplettera mig.

Framtidsplaner/visioner

Framtidsplanerna är att bredda produktsortimentet med nya spännande produkter som kan göras personliga till varje kund. Samtidigt vill jag skapa en tillväxt i bolaget genom att sträcka mig utanför Sveriges gränser. Visionen är att MyCuff skall vara varumärket kunderna tänker på när de tänker på personliga accessoarer.

Vi har sett att du har haft stor utveckling när det gäller din webbplats. Varför? Hur tänker du kring den?

Hemsidan är otroligt viktig som e-handlare, där får kunderna sitt första intryck av företaget och en stor del av kundrelationen går genom din hemsida. Vill du förmedla ett budskap och en känslan så gäller det att den genomsyrar hemsidan. Samtidigt är hemsidan bara en del av företaget, det gäller att ha ett fungerande maskineri bakom hemsidan som gör att man kan hålla det som lovas, gällande kvalité och leveranstid och service.

Draknästet

Varför förhandlade du inte om procenten?

Jag hade en tydlig strategi när jag gick in i Draknästet, jag hade kunnat begära 10% för en längre summa och sedan förhandlat mig till det jag egentligen ville. Men i rädsla för att detta skulle misslyckas så klev jag in med ett erbjudande som jag ansåg vara rimligt och alldeles in till min smärtgräns vad gäller andelar jag var villig att bli av med. Samtliga Drakar gav otroligt bra argument för varför de ville ha en så pass hög ägarandel. Bolaget var ungt vid detta skede och involverade där med krav på arbetstid och en stor mängd risk. Att börja förhandla med Drakarna hade nog resulterat i att någon av parterna hade blivit besvikna och det är inget bra sätt att inleda ett samarbete. Så jag beslutade mig för att fortsätta driva bolaget utan externt kapital och växa organiskt istället.

Vad fick dig och söka till draknästet?

Det som fick mig att söka till draknästet var det passade perfekt in i timeingen att jag beslutat mig att ta en hobbyverksamhet vid sidan av studierna till ett fullfjädrat bolag. Jag så att det skulle krävas kapital och då landar den här chansen i mitt knä. Då var det bara att kasta sig in i det med huvudet före.

Du var väldigt säker på dig under din pitch hur kommer det sig? Hade du tränat mycket?

Jag hade förberett mig otroligt mycket, som jag ser det består draknästet av två kritiska delar. Presentationen som är på 90sekunder där du skall väcka intresse, skapa förståelse och samtidigt besvara några av de tuffaste utmaningar bolaget står inför. Efter din presentation så är det den andra fasen som handlar om att besvara alla de kritiska frågor och funderingarna drakarna har. Presentationen hade jag övat på i veckor, experimenterat, skrivit om, bearbetat. Det är svårt att göra en riktigt lyckad pitch men med tanke på hur nervös jag var så gick det bra tyckte jag.

Ge några tips på hur man ska tänka kring sin pitch

Mina tips för att göra en riktigt bra pitch är att framföra den flera gånger. Gärna för ny publik så ofta som möjligt. För känner dina åhörare till din produkt så tänker de inte på vad du glömde att säga. Men har du en helt ny publik som inte vet vad du gör och sedan får en massa frågor, så kan du använda de frågorna för att förtydliga och bädda in svaren i pitchen.

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Pin It on Pinterest

Share This